Ford
melancarkan generasi pertama Pikap Ranger di ASEAN pada tahun 1997. Kini Ranger
merupakan Pikap berciri kereta penumpang yang lebih selesa dan bergaya. Ford juga
menerajui di dalam aspek ciri-ciri keselamatan bagi kenderaan Pikap. Sebelum
ini, pikap lebih dilihat sebagai kenderaan lasak.
Ford mengubah
pandangan pelanggan terhadap kenderaan Pikap dengan menawarkan kenderaan Pikap
yang lebih selesa dengan ciri-ciri keselamatan seperti yang ditawarkan kereta penumpang
sedan. Di Thailand, di mana Pikap merupakan kenderaan utama, langkah itu sangat
dihargai dan kerana apa yang Ford lakukan, syarikat-syarikat lain terpaksa
meningkatkan ciri keselamatan dalam model kereta Pikap mereka.
Ford terus mengungguli
kenderaan Pikap dengan generasi baru Ranger dengan meningkatkan lagi ciri-ciri
keselamatan kenderaan Pikap Ranger. Ciri-ciri keselamatan seperti Program
Kestabilan Elektronik (ESP), Kawalan Adaptive Muatan (LAC), Hill Descent
Control (HDC), Hill Launch Assist (HLA) dan beg udara sisi (dalam sesetengah
versi) buat kali pertama dalam Pikap di ASEAN.
Ranger kini
dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan aktif dan pasif tambahan. Ciri-ciri
keselamatan yang dipertingkatkan termasuk Program Kestabilan Elektronik Ford
(ESP) bagi semua varian dan ISOFIX untuk tempat duduk kanak-kanak bagi model Wildtrak,
dan semua varian XLT dan XL.
ESP, yang
merupakan perkara biasa dalam kereta penumpang hari ini, ialah satu sistem
keselamatan aktif yang membantu untuk meneutralkan pengendalian pemanduan di
jalanraya berselekoh dan terutamanya dalam keadaan yang licin. Sensor ESP
memantau arah kenderaan 25 kali sesaat dan bersama-sama dengan data dari sensor
g-force, komputer boleh menentukan jika kenderaan itu berada di arah jalan yang
betul atau tersasar dari jalanraya. Jika ia mendapati roda tersasar, ia akan
bertindak balas dengan serta-merta dengan menghantar kuasa brek kepada roda untuk
mendorong kuasa anti-reaktif yang akan menstabilkan kenderaan.
Varian Ranger XL
kini didatangkan dengan ciri keselamatan ABS. Selain penambahan ISOFIX, Ford
juga telah menambah tali pinggang keledar untuk penumpang tempat duduk tengah belakang
di dalam varian kenderaan yang tidak
mempunyai ciri keselamatan tersebut sebelum ini. Beg udara untuk pemandu dan
penumpang - sebelum ini hanya didapati dalam varian XLT dan Wildtrak - kini
juga termasuk dalam varian XL Single Cab dan Double Cab. Selain itu, semua
varian Ranger kini mempunyai teknologi Ford BeltMinder (ciri sedia ada dalam
varian Wildtrak) iaitu sensor peringatan kepada pemandu agar memakai tali
pinggang keledar apabila enjin dihidupkan.
Ranger juga telah
merekbentuk ciri-ciri perlindungan pejalan kaki. Versi naik taraf varian XL dan
XLT kini termasuk reka bentuk bumper hadapan yang menggabungkan bahan-bahan
tenaga menyerap, ciri yang sedia ada dalam Wildtrak. Penambahbaikan lain yang
telah ditambah bagi varian Ranger XL Single Cab termasuk bumper belakang dan
roda aloy 16-inci. Kedua-dua Single Cab dan XL 4 x 2 Double Cab Lo-Rider juga
kini dipasang dengan radio dan dua pembesar suara.
"Keselamatan
adalah keutamaan kami bagi setiap kenderaan Ford," kata David Westerman, Pengarah
Urusan Syarikat Ford Malaysia dan Asia Pacific. "Ranger menggabungkan
keselamatan dan keselesaan kereta penumpang dengan kelasakan dan keteguhan
sebuah Pikap trak, menggabungkan ciri-ciri keselamatan dan prestasi yang tidak
dapat ditandingi di pasaran," "Dengan peningkatan ini, yang terbaik
pasti hanya menjadi lebih baik, pemandu Malaysia kini mempunyai lebih banyak
sebab untuk memilih Ford, "kata Encik Westerman. Ranger terus menjadi
model Ford terlaris di Malaysia dan trak Pikap yang paling popular di negara
ini. Dalam 5 bulan pertama 2014, jumlah jualan meningkat sebanyak 39%
berbanding tempoh yang sama tahun lepas.
No comments:
Post a Comment