Ketika D-Max generasi terkini diperkenalkan di Malaysia tahun
lalu, hanya varian dengan enjin 2.5 liter diperkenalkan. Enjin baru itu, dengan
ciri Variable Geometry System (VGS turbo) menjadikan pakej penawaran model
terbabit begitu berdaya saing. Tidak hanya berkuasa – ketika itu enjinnya
menjana 136PS dan 320Nm tork - D-Max dirasakan mempunyai cukup ciri menarik
yang akan membantu melonjakkan reputasinya sebagai sebuah trak pikap yang ada
kepelbagaian kegunaan.
Namun begitu, penawaran Isuzu Malaysia untuk pelanggannya
tidak berakhir di situ. Isnin lalu BH Auto mengikuti sesi pandu uji varian terbaru model ini pula,
Isuzu D-Max V-Cross 3.0 ke Pulau Pinang. Jika ada yang tertanya-tanya adakah
penawaran varian dengan enjin 3.0 liter ini perlu, terutama selepas melihat
kepada kecekapan enjin 2.5 liter sebelum ini, jawapannya ada di pasaran Sabah
dan Sarawak.
Penggunaan di sana lebih
cenderung kepada trak pikap 3.0 liter, dan Isuzu tentunya ingin memainkan
peranan utama dalam memenuhi permintaan itu. Antara faktor yang menyumbang
kepada perkara ini, selain daripada keadaan muka bumi yang berbukit bukau dan
laluan mencabar, adalah kadar cukai jalan yang jauh lebih rendah bagi kenderaan
3.0 liter berbanding di Semenanjung. Versi V-Cross ini tentunya mensasarkan
pasaran di Borneo sebagai lubuk utamanya.
Juga dilengkapi dengan ciri VGS, D-Max V-Cross ini menawarkan
kuasa yang lebih padu bagi sebuah trak pikap; enjinnya menyalurkan sejumlah
177PS kuasa dan 380Nm tork, angka-angka yang lebih daripada mencukupi untuk
menjadikan trak ini sebagai jentera kerahan kerja kasar, jika perlu.
Saluran kuasanya sangat lancar
dan ‘lembut’, sama saja seperti memandu kenderaan biasa. Cuma, torknya memang
mudah untuk dirasakan. Pada sesetengan keadaan, misalnya ketika terlupa tentang
daya tork yang tinggi ini, dan menekan pedal dengan kuat pada keadaan enjin
dalam rpm rendah, kuasanya dengan mudah dapat dirasakan dan tayar juga akan
berpusing bebas tanpa cengkaman disebabkan sarat kuasanya.
Kawalan stereng bagi bagi
sebuan kenderaan yang berkedudukan tinggi begini juga tidak menimbulkan
sebarang masalah ketara. Ia bahkan lebih selesa rasanya ketuka melalui jalan
lama dari Gopeng ke Parit, Perak yang berliku dan beralun. Kuasa yang ada
padanya akan membuatkan pemandu tersenyum. Sebaliknya, kepada penumpang yang
tidak gemar dilambung-lambung dalam laluan sebegitu.
Tiga varian ditawarkan bagi
D-Max V-Cross ini, iaitu versi Manual, Automatik dan pakej lengkap V-Cross Safari3.0L AT. Model yang dipandu
untuk sesi berkenaan ialah model lengkap ini, yang diperkemas dengan warna khas
dan pelbagai aksesori menarik sebagai nilai tambah kepada pelanggan yang
mahukannya. (Sumber: bhauto).
No comments:
Post a Comment